مدلی از ساختار بازخوردی علت و معلولی دینامیک قیمت و مصرف بنزین به منظور مدیریت و کنترل مصرف
عنوان | مدلی از ساختار بازخوردی علت و معلولی دینامیک قیمت و مصرف بنزین به منظور مدیریت و کنترل مصرف |
| |
تاریخ انجام | اسفند ۹۴ | ||
کلمات کلیدی | قیمت بنزین، مصرف بنزین، تفکر سیستمی، نمودار علی-معلولی
| ||
خلاصه: افزایش قیمت حاملهای انرژی یکی از مهمترین سیاستهای دولت است. در رأس این حاملها بنزین قرار دارد که اثر افزایش قیمت آن بر روی اقتصاد، رفاه اجتماعی و محیط زیست توسط پژوهش های زیادی نشان داده شده است. یکی از اهداف افزایش قیمت بنزین کنترل بیرویه مصرف بنزین است؛ اما بررسی ها نشان میدهد اثر این افزایش قیمت پس از مدتی (بسته به میزان افزایش) از بین میرود ومصرف بنزین روند صعودی خود را بازیافته و رو به افزایش می نهد. تحقیقات به نسبت زیادی انجام شده است که کشش قیمتی و درآمدی مصرف بنزین را مورد مطالعه قرار داده اند، اما تحقیقاتی ارائه نشده است که روابط علی-معلولی و متغیرهای واسطه که اثر قیمت را به مصرف منتقل میکند، بررسی کرده باشد. در این تحقیق در ابتدا مروری میشود بر روی تحقیقات داخلی و بین المللی که به بررسی کشش بنزین پرداخته اند و سپس بر اساس مطالعات بازخوردهایی که منجر به انتقال اثر قیمت بنزین به مصرف بنزین میشود، ارائه میگردد. این مدل میتواند بطه ایجاد درک مناسبی از سطاختار تغییرات قیمت بنزین در کشور کمک کرده و موجب تسهیل سیاست گذاری جهت کنترل بهینه تقاضای بنرین در کشور شود.
|